Relatietherapie

EFT- Emotionally Focused Couple Therapy, zie ook Emotionally Focused Therapy

Ieder mens wil zich verbonden voelen en veilig voelen in een relatie. Dat is een biologisch gegeven. Of die relatie nu met anderen is, of dat het de relatie is die je met jezelf hebt.

 Als  een relatie in de probleemzone zit, voelen veel paren die verbondenheid vaak niet meer met elkaar of met zichzelf. Integendeel: ze voelen zich dan onzeker worden,  alleen, eenzaam, angstig, en kunnen zelfs wanhopig worden, of hebben het gevoel dat er meer mogelijk moet zijn dan zoals het nu is.

EFT= Emotionally-Focused- Couple- Therapy. Dat wil zeggen een therapievorm die zich richt op je emoties. Emoties zijn belangrijk, omdat ze wijzen naar  je diepste verlangens:

- het verlangen om je verbonden en veilig te voelen, om gewaardeerd te worden, of gehoord te worden

- het verlangen dat je partner het beste van je ziet en je respecteert en accepteert om wie je bent

- het verlangen om tevreden te zijn met jezelf, hoe je ook bent of doet.

De therapie op basis van EFT gaat ervan uit dat  door in staat te zijn contact te maken met jouw emoties en die te kunnen delen met jouw partner je je weer veiliger zult gaan voelen in je verbondenheid met je partner.

Als je je veilig en vertrouwd voelt met je partner zullen communicatieproblemen op een makkelijker en natuurlijker manier worden opgelost.

Wat leer je tijdens de therapie van EFT?

De Houd me vast methode:

 

•  Het ‘geheim’ van een stabiele gelukkige relatie (hechting)

•  Waar en waarom het vaak mis gaat in je relatie

•  Hoe je jezelf kunt uiten, kunt zeggen wat je ervaart en nodig hebt

•  Gevoelvoller en betrokken te zijn voor wat er in de ander omgaat

•  Meer op je gemak te zijn bij elkaar

•  Te reageren op elkaars signalen en behoeften

•  De harmonie te verbeteren en relatiespanningen te verminderen

•  Meer plezier en intimiteit te hebben

 

T.O.B. Vragenlijst:  (TOB -Toegankelijkheid  Ontvankelijkheid  Betrokkenheid)

Deze vragen gaan over ieders eigen gevoelens van veiligheid en verbondenheid in de relatie op dit moment.

Het gaat NIET over de vraag of je een volmaakte partner bent of niet.

  W= waar en O- onwaar. 

Geef een punt aan elk ‘Waar’ antwoord.

Is vanuit jouw optiek je partner toegankelijk (T) voor je?


 

  1. Ik kan makkelijk de aandacht van mijn partner krijgen.  W  O
  2. Het is makkelijk om een emotionele verbinding met mijn partner te krijgen. W  O
  3. Mijn partner laat me merken dat ik bij hem/haar op de eerste plaats sta. W  O
  4. Ik voel me niet alleen of buitengesloten in onze relatie. W  O
  5. Ik kan mijn diepste gevoelens met mijn partner delen. Hij zij luistert naar me. W O


Is vanuit jouw optiek je partner ontvankelijk (O) voor je?

  1. Als ik behoefte heb aan verbondenheid en troost, staat hij/ zij voor me klaar. W  O
  2. Mijn partner reageert op signalen dat ik zijn/haar nabijheid nodig heb , W  O
  3. Ik weet dat ik op mijn partner kan steunen als ik bang of onzeker ben. W  O
  4. Ook als we ruzie hebben of het niet met elkaar eens zijn, weet ik dat ik belangrijk ben voor mijn partner en dat we er wel weer uit zullen komen. W  O 
  5. Als ik de geruststelling nodig heb dat ik belangrijk ben voor mijn partner, dan kan ik die krijgen. W  O

Zijn jullie op een positieve manier bij elkaar betrokken (B)?

  1. Ik voel me heel sterk op mijn gemak dicht bij mijn partner en ik vertrouw hem/haar. W  O 
  2. Ik kan mijn partner zo goed als alles toe vertrouwen. W  O
  3. Ik vertrouw erop, ook als we niet samen zijn, dat we met elkaar in verbinding staan. W  O
  4. Ik weet dat mijn partner geeft om mijn vreugden, pijn en angsten. W  O
  5. Ik voel me veilig genoeg om emotionele risico’s te nemen bij mijn partner. W  O

Score


Bespreek samen de antwoorden.


EFT is niet het enige antwoord op relatieproblematiek, het (h)erkennen en werken met emoties volgens de EFT is wel  een heel belangrijk onderdeel van de therapie en de basis waar vanuit gewerkt wordt. 


 Groeien in een relatie

Geliefd
Vanaf onze geboorte verlangen we ernaar ons te verenigen met en geliefd te zijn door anderen en van iemand te houden.

Zeker de jeugd van vandaag heeft een bijzonder hoge verwachtigingspatroon hieromtrent.

De oorzaak van elke ongelukkige relatie is de verwachting dat je partner je gelukkig zal maken. Deze verwachting creëert pijn en teleurstelling. Daarom zijn de meeste relaties al geëindigd voordat ze begonnen zijn. Emotionele eenzaamheid, energetische disharmonie, stress en lichamelijke klachten zijn het gevolg.


Is het mogelijk je relatie te ervaren als een uitdaging en oefening? Een relatie die gebaseerd is op wederzijds 'willen hebben', om te buigen naar een liefdevolle relatie? Jazeker!

Het uiteindelijke  doel van elke relatie is: elkaar te helpen, te inspireren en te begeleiden.

Groei
Een relatie die groeit vereist wederzijdse betrokkenheid. Een goede relatie is een relatie waarin beide partners oprecht tegen zichzelf durven en kunnen zeggen: "Ook al is er dan wel eens iets: dit is een verrijking van mijn leven, in deze situatie kan ik mij wel vinden en weet ik me gesteund door de ander, en andersom is dat net zo. Wat ik aan liefde voel kan ik kwijt in vertrouwen en oprechtheid, zonder angst of schaamte en op een creatieve en spontane manier. Geen angst: liefde is angst laten varen. Ik leer en ontwikkel me en het voelt goed zo".


Ten behoeve van de eerlijkheid en het evenwicht in de relatie moeten de beloften die wij elkaar doen wel wederzijds zijn en niet van één kant komen. Het is een wet dat je niet kunt krijgen wat je zelf niet kunt geven. Dus verwacht van je partner geen beloften die je zelf ook niet wilt doen.  


Het is moeilijk om een relatie met iemand te hebben die zich niet kan verenigen met jouw visie op relaties, waarden en normen, jouw levensstijl, jouw interesses en jouw manier van doen.  Maar verlang niet van elkaar dat jullie beiden gelijk moeten zijn in gedachtes, gevoelens, hobbies, etc, etc. Laat elkaar vrij in je keuzes maar respecteer wel degelijk elkaar keuzes.  Praat en luister echt naar elkaar. Laat elkaar  vrij. De ander is niet jouw bezit, maar besef dat je bij elkaar bent uit vrije wil en uit liefde. Laat deze liefde niet doodbloeden.

Vergeving
Vergeving is een heel belangrijk onderdeel van je liefde. In een waardevolle relatie is voortdurende vergeving van jezelf en je partner een onderdeel van het dagelijks leven. Want in iedere gezonde relatie heb je meningsverschillen. Je bent en blijft ieder een apart individu met eigen ideeën en wensen. En daar is niets mis mee. Als je elkaar maar respecteert.


Onvoorwaardelijke acceptatie
We kunnen dus stellen dat een echte diepgaande relatie er een is waarbij beide partijen zich één en compleet voelen samen.

Het is de harmonie van de mannelijke en vrouwelijke energie, die vrijheid binnen de relatie creëert, om de ander onvoorwaardelijk te accepteren, zonder een verborgen agenda.

In een echte goede  relatie weet men hoe te geven en nemen, zonder gevraagd te worden, en om de ander in zijn behoeften tegemoet te komen zonder te vragen.

 

 

Onmisbare tips voor eerlijke ruzie

                                               Werk samen als partners

Ruzie: het komt in de beste relaties voor. En het kan nog nuttig zijn ook; je leert over jezelf en je partner en als het goed is komen jullie er samen sterker uit. Mits je je aan een paar gulden regels houdt. 

 

 

Voor je je in een woordengevecht stort, is het belangrijk te bedenken wat je nou eigenlijk wilt bereiken. Wil je gelijk krijgen? Met zo'n insteek is er dus altijd een winnaar en een verliezer in het gevecht. En jij wilt winnen, dus je partner zal ook gaan strijden.

Géén wedstrijd

Als je het zo aan wilt pakken; prima. Maar je relatie is geen wedstrijd, maar een samenwerking. Wil je problemen uit de weg helpen en als partners zaken oplossen en je relatie verbeteren, hou je dan aan de volgende  richtlijnen:

 

 

Hou het privé

In de supermarkt of bij een etentje bij je schoonouders kun je je spervuur beter even voor je houden. Spreek af wanneer en waar je het over een heikel punt gaat hebben. Zo voorkom je dat andere mensen, zoals je kinderen, moeten meegenieten.

 

 

Eindig op tijd

Een ruzie kan niet blijven duren. Als er geen tijd meer is, maak dan afspraken of vergeef elkaar. Als je nog niet zo ver bent, kun je afspreken om het er op een ander moment weer over te hebben.

 

 

Heb respect voor elkaar

Het is niet de bedoeling dat je elkaar te lijf gaat of (gericht!) met servies gaat gooien. Ook uitschelden is een vorm van mishandeling, dus hou die gemene namen maar voor je.

 

 

Overdrijf niet

Zeg niet: "Jij doet altijd..." of "Jij zult nooit eens..." Meestal is dit een schaamteloze leugen of verdraaiing van de feiten en het helpt helemaal niet het probleem op te lossen.Ik, niet jij

 

Praat vanuit jezelf en niet voor de ander.

Zeg niet: "Je neemt me (nooit) serieus", maar zeg: "Ik voel me soms of nu niet  serieus genomen door je."

 

Leef je in

Probeer het standpunt van de ander oprecht te snappen. Meestal ben je zo druk met boos worden, dat je vergeet te luisteren naar de ander. Probeer te begrijpen waar de schoen wringt.

 

 

Reageer niet altijd

Dat de ander boos wordt, wil niet zeggen dat jij meteen in de verdediging moet. Laat dus ook niet alles ontaarden in een ruzie, maar leg sommige dingen gewoon naast je neer. Niet alles is de moeite waard om uit te vechten.

 

 

Kies een doel

Bepaal wat je nou eigenlijk wilt uitpraten en wat je wilt bereiken met het gesprek. Zorg dat je bij dat onderwerp blijft en haal geen oude koeien uit de sloot.

 

 

Bekijk de oplossingen

Wanneer je weet wat het probleem is, kun je oplossingen gaan verzinnen. Soms zul je een oplossing vinden waar allebei de partijen profijt bij hebben, maar soms zul je er allebei op achteruit gaan. Kom samen tot een besluit.

 

Verander de ander niet

Je kunt nog zo hard proberen om iemand te veranderen, maar dat zal hij of zij toch zelf moeten doen. Laat de ander merken dat je hem accepteert en begrijpt, dan zal de ander ook geneigd zijn om zijn/haar best voor je te doen.

 

 

Neem een time-out

Soms lopen de emoties zo hoog op, dat het moeilijk is om redelijk te blijven, en kun je beter stoppen en even weggaan om jezelf af te koelen Spreek dan wel  af  dat  je het gesprek op een ander moment afmaakt en ren niet zomaar weg.

 

Literatuur:

(Emotionally Focused Couple Therapy)- Houd me vast  dr.  Sue Johnson

 

 

Andere literatuur over relaties:

De zeven pijlers van een  goede relatie John Gottman / Nan Silver


De 5 talen van de liefde  Gary Chapman


Relatieproblemen Hoe los ik ze op?  Florence Bienenfeld


Praten met je partner Annette Heffels:

 

 

 

 



 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 

 

 


 

 

 

 

 

Vitaliteit
NIET VERGETEN VANDAAG: EVEN KNUFFELEN

Uw partner, uw kind, ouder, familielid, huisdier. We hebben allemaal die aanraking nodig om oxycitine aan te maken; een hormoon waarvan u niet alleen een geluksgevoel krijgt, maar ook nog eens uw vitaliteit opvijzelt. En dat geldt natuurlijk ook voor degene die geknuffeld wordt!

Maar bovenal: het is gewoon hartverwarmend om te doen en te ontvangen, en ook: een aanraking zegt soms meer dan 1000 woorden!

Bron: Gezond Nu
Referenties
een echtpaar: Van een al wat ouder echtpaar - wat ik al heel bijzonder vind, dat zij op latere leeftijd nog in therapie wilden gaan( het is nooit te laat daarvoor) - kreeg ik een bedankkaart met daarbij een gedicht... lees meer »