Stress en burn out

 Tips voor het omgaan met stress:

 

* Na spanning volgt ontspanning. Neem voldoende tijd om bij te komen van stressvolle situaties

* Grijp tijdig in bij overbelasting. Hoe langer je jezelf uitput, des te langer het herstel duurt. 

* Zet op een rij wat stress veroorzaakt. Wat kost  je veel energie en wat kun je daaraan veranderen?

* Ga na of het realistisch is wat je van je zelf vraagt. Niemand is perfect.

* Handel kleine zaken af , anders blijven ze je achtervolgen.

* Doe één ding tegelijk. Haasten maakt doodmoe.

* Stel grenzen en zeg nee wanneer je teveel hooi op je  vork hebt.

* Praat met je omgeving over je gevoelens van overbelasting  en zoek samen naar oplossingen.

* Zoek een goede balans tussen werk en privé: maak tijd voor dingen die je energie geven zoals hobbies en vriendschappen.

* Bewegen is een zeer goede uitlaatklep voor stress, bijvoorbeeld fietsen, hardlopen, zwemmen, wandelen.

* Zorg voor ontspanning en rust. Voor de één werkt yoga of meditatie, een ander heeft veel aan ontspanningsoefeningen, massage of naar muziek luisteren. Zoek je eigen manier. 

* Gezond leven vergroot je draagkracht. Let er daarom op dat je voldoende beweegt en slaapt, gezond eet, niet teveel koffie en alcohol drinkt en niet rookt.

 

 

Stress: van kwaad tot erger

Stress is gezond zolang de eisen die aan je worden gesteld niet hoger zijn dan wat je aankunt.

De draaglast (belasting) en de draagkracht (de belastbaarheid) zijn dan met elkaar in evenwicht.

De problemen ontstaan wanneer je draaglast groter wordt dan je draagkracht en deze overbelasting een lange tijd aanhoudt.

Vaak ga je door in deze situatie en put je jezelf almaar verder uit, in een poging aan de gestelde eisen te voldoen. Hoe groter de uitputting, hoe erger je klachten worden. Mensen die lang overbelast zijn, worden ook steeds emotioneler.  Irritaties, piekeren, bezorgdheid maar ook uitbarstingen van woede, agressie, paniekaanvallen, wantrouwen en depressieve gevoelens komen voor.

Als stress lang aanhoudt of er is geen tijd om te herstellen, worden de gevolgen op steeds meer gebieden merkbaar:

De belangrijkste verschijnselen die kunnen voorkomen zijn :  

Lichamelijk:

- vermoeidheid,

- slapeloosheid,

- spierpijn, maag-  rug- of hoofdpoijn. 

- slechte eetlust,darmstoornissen

- verminderde weerstand

- hartkloppingen, verhoogde bloeddruk, verhoogd cholesterol

Psychisch:

- niet meer tot rust kunnen komen, gejaagdheid

- sombere buien, huilbuien, piekeren, angst

- niet meer kunnen genieten, onzekerheid

Gedragsveranderingen:

-minder persteren en meer fouten maken

- meer roken en meer alcohol gebruiken

- slaap en kalmeringstabltten gebruiken

- sociale contacten mijden

Overspannen en burn out

Een langdurige overdosis stress kan je overspannen maken. Andere namen zijn chronische stress, overwerktheid en overbelasting. Mensen hebben tijd en rust nodig om hiervan te herstellen. Soms is de overbelasting zo groot dat rust alleen niet meer helpt. Dat is het geval wanneer iemand opgebrand of burn-out is. Burn out is een eindstadium van langdurige roofbouw op lichaam en geest. Iemand in zo'n situatie heeft hulp en training nodig om beter te worden.

 

Niet afwachten

Mensen die last hebben van overbelasting en stress willen vaak de signalen niet zien, laat staan er iets mee doen. Ze klampen zich vast aan de gedachte dat de klachten vanzelf wel zullen overgaan. Ten onrechte! 

Als de situatie bij het oude blijft gaan de klachten niet vanzelf over, maar worden ze steeds erger. Des te belangrijker is het de overbelasting tijdig te onderkennen en aan te pakken. Rust en steun zijn twee belangrijke remedies. 

Iemand met een burn- out zal daarnaast moeten werken aan verandering van de situatie en van de gewoontes die hebben bijgedragen aan de overspannenheid. Dit vraagt tijd, inspanning en oefening. Het is belangrijk daarbij deskundige hulp te zoeken.

 

 

 

 

Een recept voor geluk


1 Verbinding - Verbind jezelf met de mensen om je heen, maak tijd hiervoor vrij

2 Beweeg - Beweeg, ga wandelen of hardlopen, dans

3 Wees bewust - Wees je bewust van je omgeving en hoe je je voelt, wees nieuwsgierig

4 Blijf leren - Leer iets nieuws, doe een cursus of zoek een uitdaging

5 Geef- Doe wat aardigs voor een vriend of een vreemde, word vrijwilliger
Referenties
een echtpaar: Van een al wat ouder echtpaar - wat ik al heel bijzonder vind, dat zij op latere leeftijd nog in therapie wilden gaan( het is nooit te laat daarvoor) - kreeg ik een bedankkaart met daarbij een gedicht... lees meer »