Therapie

Bij (psychosociale) therapie wordt gekeken naar je psychische (sociale) klachten. Vaak functioneer je niet meer optimaal in je privé-omgeving en/of op het werk. 
Je kunt klachten hebben zoals het ervaren van teveel stress, onverklaarbare vermoeidheid, depressiviteit, angstklachten, onverwerkte traumatische ervaringen, slapeloosheid en/of lichamelijke klachten.

Bij psychosociale therapie word je begeleid weer vat te krijgen op dit soort  klachten en problemen. 

Tijdens de behandeling gebruik ik meerdere technieken en methodes. Een van die methodes die kan worden ingezet is cognitieve therapie, waarbij een belangrijk onderdeel in de gesprekken is: aandacht voor je gevoelens en hoe deze merendeels door je gedachtes worden bepaald.

 Je kunt over je gevoelens nadenken en deze beinvloeden. Het zijn vaak niet de gebeurtenissen die onze gevoelens bepalen, maar wel de manier waarop wij over die gebeurtenis denken. Door je automatische gedachtes en denkgewoonten onder de loep te nemen en ze met therapeutische technieken bij te sturen zul je je emoties beter gaan begrijpen. Je kunt emotionele problemen leren relativeren en je gevoelens op een andere manier leren uiten. Je leert om een keuze te hebben in je gedachtes en wat ermee te doen. Je gedachtes bepalen niet wie jij bent; je bent veel meer dan alleen je gedachtes. Die inzichten integreren in je leven geeft je verruiming, meer voldoening en geluk.

 lees hier nog meer over Cognitieve Therapie.

 

 

Lach
Lach vandaag extra veel. Om uw eigen onhebbelijkheden, naar mensen op straat of om liefde die u voelt. Lach elke keer wanneer het kan.
Referenties
een echtpaar: Van een al wat ouder echtpaar - wat ik al heel bijzonder vind, dat zij op latere leeftijd nog in therapie wilden gaan( het is nooit te laat daarvoor) - kreeg ik een bedankkaart met daarbij een gedicht... lees meer »